Saņemt paramotoru ziņas:

Motoparaplāns

Jautājumi un atbildes

Kas ir paramotors un motoparaplāns?

Paramotors ir motoparaplāna daļa - agregāts, kas rada vilkmi un kurā pilots sēž lidojuma laikā.

Motoparaplāns ir viss lidaparāts kopumā - gan paramotors, gan paraplāns.

Paramotors rada vilkmi, kas dzen motoparaplānu uz priekšu. Ar vilkmes izmaiņām pilots uzņem vai samazina augstumu. Savukārt paraplāns, kustībā attiecībā pret gaisu, rada cēlējspēku, kas notur sistēmu gaisā.
Kas nepieciešams, lai iemācītos lidot ar motoru?
Motoparaplānu kurss ir paredzēts B kategorijas pilotiem (ParaPro 3 līmenis). Apmācībās kursantam nepieciešams jau savs paramotors.
Kas notiek pēc apmācībām?
Pēc apmācībām tiek likts teorētiskais un praktiskais eksāmens, ko pieņem Latvijas Paraplanierisma Federācijas (LPF) pārstāvis. Pēc veiksmīgas eksāmena nokārtošanas, tiek izdota E kategorijas licence. Šajā gadījumā licencē jau ir 2 kategorijas: B, E.
Cik maksā paramotors?
Lietots paramotors maksā 1000 - 3000 eiro, jauns  3500 - 8000 eiro. Cena atkarīga no komplektācijas un ražotāja brenda, kā arī dzinēja jaudas, rāmja materiāla, iekares sistēmas, propellera tipa uc.
Kur var nopirkt parmotoru?

Paramotoru var nopirkt pie mums. Klubs "Adrenalīns" ir pieredzējušu paramotoru firmu (PAP-team, Vittorazi,  Flyproducts, Corsair) pārstāvis Latvijā. Papildu informāciju var saņemt, rakstot uz [email protected] vai zvanot +371 29345513.

Cik sver paramotors?
Paramotora svaru galvenokārt nosaka dzinēja kubatūra, materiāls no kā izgatavots rāmis un papildu aprīkojums, piemēram, elektriskais/rokas starteris, sajūga sistēma u.c. Paramotors bez degvielas un rezerves izpletņa sver 18 - 33kg. Ar rezerves izpletni (tas ir obligāts) un  pilnu bāku svars būtiski pieaug un var sasniegt līdz 30 - 45 kg. Pirmajās reizēs piloti parasti līdzi ņem mazāk degvielas, lai varētu vieglāk nostartēt. Paramotora svars ir jūtams tikai startā un piezemējoties.
Kādi ir paramotoru veidi?

Paramotori iedalās pēc dzinēju kubatūras/jaudas (80-250 cc), pēc rāmja izgatavošanas materiāliem (nerūsējošais tērauds, alumīnijs, titāns, karbona šķiedras), pēc iedarbināšanas veida (rokas vai elektriskais), pēc tā kur pievienojas paraplāns (augstie/zemie vai kustīgie/fiksētie ragi), pēc propellera diametra (115 - 130 cm) pēc tā, vai ir sajūgs (propelleris tukšgaitā griežas vai stāv tukšgaitā), u.c. Tā var turpināt iedziļināties detaļās.

99% paramotoru ir iekšdedzes dzinēju un 2-taktu aparāti. Mēdz būt arī elektriskie, kas ir klusāki un tos nav jāsilda vai jāpielaiž. Tie vienmēr ir gatavi darbam, bet to darbības ilgums nepārsniedz 30-40 minūtes un cenu ziņā ir 2 reizes dārgāki. Bateriju īslaicīguma un lielo izmaksu dēļ piloti parasti izvēlas iekšdedzes dzinēju.

Kā notiek starts ar motoparaplānu?

Pirms starta pilots sagatavo un pārbauda visu ekipējumu. Tiek iesildīts dzinējs. Paraplāns ir izklāts akurāti pret vēju un pilots ar iedarbinātu dzinēju uz muguras sāk virzību pret vēju (ieskrienas) un paceļ gaisā paraplānu. Līdz ko paraplāns veiksmīgi pacelts, pilots palielina apgriezienus un paceļas gaisā. Starta brīdī paramotora svars ir uz pilota pleciem, bet lidojuma laikā svaru tur paraplāns.

Vai ir vajadzīgs speciāls spārns lai lidotu ar paramotoru?

Lai uzsāktu lidot ar paramotoru vai lidotu ar to hobija līmenī, nav nepieciešams speciāls motoparaplāna spārns. Brīvajam un motorizētajam lidojumam pietiek ar vienu "universālu" paraplānu. Taču ja ir vēlēšanās īstenot sportisku lidojumu vai piedalīties sacensībās, piloti izvēlas "reflex" tehnoloģijas paraplānus, kas radīti tieši motorizētajiem lidojumiem.

Ar ko atšķiras motorizētais lidojums no brīvā lidojuma?
Brīvais lidojums līdzinās putna lidojumam, kurā var izbaudīt klusumu un harmoniju ar dabu. Putni jūs pieņems kā "savējo". Vienīgās dzirdamās skaņas ir vējš, augstuma mērītāja pīkstieni un paša pilota domas, kas parasti ir visskaļākās. Lidojuma ilgums atkarīgs no konkrētās dienas meteoroloģiskiem apstākļiem un pilota prasmēm. Turklāt ar motoru var iegūt daudz lielāku neatkarību no gaisa plūsmām, viņčām, starta kalniņiem un nepieciešamajiem meteoroloģiskajiem apstākļiem. Lidojums ilgst tik, cik degvielas pietiek, vai cik ilgi vēlas pilots, var brīvi variēt ar lidojuma augstumu un virzienu. Vienīgais kas jāziedo ir klusums, jo motors ir skaļš prieks.
Cik ilgi var lidot ar motoparaplānu?

Lidojuma ilgumu ietekmē vairāki faktori. Noteicošais faktors ir degvielas daudzums, ko var ieliet bākā. Zinot, ka dzinējs stundā vidēji patērē 3 - 4 litrus degvielas, var pateikt cik ilgi var lidot. Bākas izmēri svārstās no 8 līdz 20 litriem.

Vidēji degvielas pietiek 2 - 5 stundām. Patēriņu nosaka dzinēja kubatūra, gaisa apstākļi, lidojuma stils, kopējais svars, spārna kravnesība un tamlīdzīgi.

Vairumā gadījumu lidojuma ilgumu nosaka pilots, jo pieņem lēmumu nolaisties, kad viņam to vajag.

Cik tālu var aizlidot ar motoparaplānu?

Pasaules attāluma rekords ir 1101km no Spānijas uz Kanāriju salām. Tas ir pacietības jautājums. Ja pa vējam 100 km var nolidot 1,5 stundās, tad citreiz pret vēju lidojums var ilgt 4 stundas. Piloti lidojumos Latvijā bieži nepārsniedz 100 km robežu. Parasti lidojumi ir lokāli, saistīti ar skaistu vietu apskati vai treniņiem.

Kur Latvijā drīkst lidot ar motoparaplānu?
Latvijā lidojumi ar motoparaplānu notiek nekotrolējamā gaisa telpā pēc VFR lidojumu noteikumiem. Sīkāk par Latvijas gaisa telpu zonējumu un lidojumu noteikumiem tiek stāstīts apmācību lekcijās.
Made by kalichava