Lidot var ne tikai sapņos!

Skola

Jautājumi un atbildes

Vai tas ir priekš jums?

Uz jautājumu, vai ir vērts sākt nodarboties ar paraplanierismu, vai tāds hobijs jums der, katrs varēs atbildēt pats pēc lidojuma tandēmā ar instruktoru Rumbulas lidlaukā. Tas ir vienkāršs planējošs lidojums. Pilotu un pasažieri uzvelk gaisā ar speciālās vinčas palīdzību 450 metru augstumā. Instruktors atkabinās no troses, un jūs sākat lēni planēt uz leju. Jūs varēsiet ieraudzīt visu Rīgu, tuvāko apkārtni un jūru. Ja jūs kārojat pēc asākām izjūtām, pilots var izpildīt arī dažus akrobatikas elementus – adrenalīns asinīs garantēts! Ja ar vienu lidojumu liksies par maz – laipni lūgti lidot otro un trešo reizi! Un ja jūs sapratīsiet, ka gribat mācīties un lidot patstāvīgi, varat turpat uz vietas pierakstīties skolā.

Kad notiek apmācība?

Apmācība notiek no aprīļa sākuma līdz septembra beigām Rumbulas lidlaukā, parasti no pulksten 17:00 līdz tumsai, ja ir labs laiks. Sākot ar oktobri līdz marta beigām apmācība notiek tikai brīvdienās vai individuālās pieejas gadījumā dienā (izņēmuma kārtā, ja skolnieks var mācīties tikai darba dienās).

Kur notiek apmācība (teorija un prakse)?

Praktiskās nodarbības notiek darba dienās, kad laika apstākļi ir labvēlīgi (nelīst lietus un vējš nav stiprāks par 5 m/s), Rumbulas lidlaukā, vienā vai otrā galā atkarībā no vēja virziena.

Teorētiskās lekcijas notiek attālinātā veidā.

Kā notiek apmācība?

Apmācība ir iedalīta divos kursos. Praktiskās nodarbības notiek Rumbulas lidlaukā tikai instruktora klātbūtnē.

1. kurss: teorija + praktiskās nodarbības uz lauka (darbs ar spārnu) + lidojums tandēmā ar instruktoru + 12 patstāvīgie lidojumi. Pirmā kursa mērķis ir elementāro iemaņu apguve: pareizs starts, nolaišanās, paraplāna stūrēšana bez klevanšu (bremžu) palīdzības, pagriezieni gaisā, rezerves izpletņa izmešanas imitācija.

Pēc pirmā kursa skolniekam jau būs priekštats par šo sporta veidu un būs jāizšķiras, vai viņš grib turpināt apmācību. Ja atbilde ir „Jā, man tas patīk”, viņš sāk apgūt otro kursu. Jāņēm vērā arī tas, ka drīz būs jāiegādājas savs ekipējums, ar ko lidot pēc apmācības pabeigšanas.

2. kurss: teorija (meteoroloģija un aerodinamika, Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas kārtība) + 20 patstāvīgie lidojumi. Uzdevumi: ieskrējiens un spārna bremzēšana (knābiens), spirāle, vingovers, nolaišanās precizitāte, „ausis”, nosēšanās ar „ausīm”, akseleratora izmantošana.

Visās praktiskajās nodarbībās tiek lietots skolas ekipējums, un nekādu papildus izmaksu NAV. Ja skolniekam ir savs ekipējums, viņam pienākas atlaide apmācībai. Patstāvīgo lidojumu laikā skolnieks ne tikai mācās vienkārši lidot, bet arī izpilda un apgūst dažādus manevrēšanas paņēmienus, kas nākotnē ļaus viņam droši lidot. Lidojumu laikā instruktors vada skolnieku ar rācijas palīdzību. Pēc apmācības pabeigšanas skolnieks kārto eksāmenu Latvijas paraplanierisma federācijas (LPF) pārstāvja klātbūtnē un saņem starptautiski atzītu pilota licenci.

Kā lai uzzinu, vai šodien ir nodarbības?

Studenti tiek informēti par skolas nodarbībām, izmantojot WhatsApp platformu.

Cik ilgi jāmācās?

Apmācības process ilgst 3–4 mēnešus, ja skolnieks regulāri apmeklē nodarbības. Ja nodarbības tiek apmeklētas neregulāri, efektivitāte samazinās, un mācību laiks var pagarināties līdz 6–12 mēnešiem.

Cik augstu vinčo? Cik ilgs ir viens lidojums?

Rumbulā lidojuma augstums var sasniegt līdz 450 metriem, taču augstāk lidot nav atļauts saskaņā ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas noteikumiem. Mācību lidojums ilgst aptuveni 8–10 minūtes. Citās Latvijas vietās iespējams lidot augstāk – līdz pat 2900 metriem. Šajās vietās klubs lido brīvdienās, un labvēlīgos apstākļos pilots var gaisā pavadīt vairākas stundas. Pašreizējais Latvijas rekords ir 6 stundas un 50 minūtes, ar veikto distanci 251 km.

Vai piezemējoties sitiens pret zemi ir stiprs?

Ja pirms piezemēšanās spārns tiek pareizi sabremzēts, nolaišanās ir tikpat viegla kā izkāpjot no gultas. Taču tas ir ideāls scenārijs – biežāk sajūtas ir līdzīgas kā nolaižoties no taburetes.

Vai lidojuma laikā pilotam ir rezerves izpletnis?

Vienmēr ir!!! Lidojumi vinčojoties bez rezerves izpletņa ir AIZLIEGTI!!!

Vai rezerves izpletnis kādreiz tika izmantots?

Jā, rezerves izpletnis Latvijā ir ticis izmantots vairākas reizes, taču tikai akrobātisko triku treniņos. Parastajos lidojumos Latvijā tas nekad nav bijis nepieciešams. Lidojot kalnos ārpus Latvijas, izpletnis ir ticis izlaists vairākkārt, galvenokārt neprecīza laika apstākļu novērtējuma vai neveiksmīga akrobātiskā trika dēļ. Rezerves izpletņa izmešana ir arī viena no SIV (simulation incident en vol) kursa nodarbībām, ko veic virs ūdens drošos apstākļos, lai nodrošinātu pilota drošību.

Kā mēs paceļamies gaisā?
Tā kā Latvijā nav kalnu, gaisā var nokļūt ar speciālās (pasīvās vai aktīvās) vinčas palīdzību. Pasīvās vinčas darbības princips: vinča ar 1000 m garu trosi un regulējamu bremzēšanas sistēmu ir uzstādīta uz automašīnas jumta, un paraplānu ar pilotu uzvelk pret vēju kā gaisa pūķi. Kad augstums ir pietiekams, pilots atkabinās no troses un sāk brīvo lidojumu. Lai trose nekristu ļoti ātri zemē, pie tās gala ir piestiprināts mazs izpletnis, kas to piebremzē, un vinčotājs ietin trosi atpakaļ pirms tā nokrīt uz zemes. Ja runa ir par aktīvo vinču, tad tās trose no paša sākuma ir iztīta un atrodas uz lauka. Vinča stāv nekustīgi un velk pilotu. Atkabināšanās un troses satīšana notiek tāpat, kā pasīvajai vinčai.
Kur Latvijā var lidot bez vinčas?

Bez vinčas Latvijā var lidot vēja dinamiskās sablīvēšanas vietās (dinamikā) pie paugura, nogāzes, kalna vai kraujas. Latvijā ir trīs lieliskas vietas dažādiem vēja virzieniem: Jūrkalne, Saulkrasti un Skrīveri. Lidojumu augstums nav liels (ap 30 m virs reljefa), bet lidot var visas dienas garumā, kamēr pūš ātruma un virziena ziņā pareizs vējš. Jūrkalne ir ideāla vieta. Skrīveros ir pašaurs un vairāk piemērots pilotiem ar pieredzi, lidošanai Saulkrastos pie Baltās kāpas nepieciešamas ļoti labas spārna vadīšanas iemaņas, jo starta vieta ir šaura un ar šķēršļiem. Šī lidošanas vieta paredzēta pilotiem ar pieredzi.

Cik ilgi var lidot bez motora?
Termālajos laika apstākļos viss ir atkarīgs no pilota meistarības. Lidojums var ilgt sākot ar 10 minūtēm līdz pat 5-6 stundām. Arī dinamikā (piemēram, Jūrkalnē) var lidot stundām ilgi.
Cik ilgi var lidot ar motoru?
Ar motoru var lidot no 2 līdz 4 stundām. Viss ir atkarīgs no degvielas tvertnes tilpuma.
Vai pastāv kādi vecuma ierobežojumi?

Paraplāna pilota licenci var iegūt no 12 (divpadsmit) gadu vecuma (augums ne mazāks kā 1.50m un svars – ne mazāk kā 45kg). Pretendentiem, kas ir jaunāki par 18 (astoņpadsmit) gadiem un vēlas iegūt paraplāna pilota licenci, izvēlētās paraplānu pilotu skolas personālam jāuzrāda abu vecāku (vai likumisko pārstāvju) rakstiska atļauja, izziņa no ģimenes ārsta, apliecinot, ka nepastāv ierobežojumi, lai persona nodarbotos ar paraplanierismu. 

Vai drīkst pirkt lietoto ekipējumu?
Drīkst, ja jums ir zināms, kā un cik ilgi ar to ir lidojis iepriekšējais saimnieks. Bet katrā gadījumā vajadzētu konsultēties ar instruktoru.
Kas notiek pēc apmācības pabeigšanas?
Kad esat izgājis apmācības kursu, jūs varat kārtot teorētisko (50 jautājumi) un praktisko eksāmenu klāt esot Latvijas paraplanierisma federācijas (LPF) pārstāvim un saņemt licenci. Pēc tam jums ir jāizvēlas kāds no variantiem:
a) iestāties jebkurā klubā un lidot ar kluba vinču;
b) pirkt motoru un mācīties ar to lidot, lai nebūtu atkarīgs no klubiem;
c) kļūt par neatkarīgo pilotu (ērgli) un lidot vai nu Jūrkalnē un Skrīveros, vai nu ar kāda kluba vinču, maksājot par katru ievilkšanu.
Kā notiek motoru apmācība?

Lai apgūtu lidošanu ar paramotoru, jums būs nepieciešams iegādāties savu paramotoru, paraplānu, moto ķiveri un rezerves izpletni. Instruktors nodrošinās nepieciešamās teorētiskās zināšanas, un, kad uz zemes būsiet apguvis tehnikas pamatus, lidosiet un izpildīsiet uzdevumus gaisā instruktora pavadībā.

Vai arī meitenes mācās lidot?

Jā, protams! Meitenes bieži vien progresē prasmēs pat ātrāk nekā puiši!

Vai ir risks iegūt traumu?
Risks iegūt traumu pastāv jebkurā sporta veidā.
Kādu apģērbu izvēlēties praktiskajām nodarbībām?

Jums jābūt sporta apavos ar cietu zoli un paaugstinātu potītes daļu, kā arī jakā vai kreklā ar garām piedurknēm.

Vai ir vēl kādi papildus kursi?

Termālo un maršruta lidojumu kursi tiek organizēti ceļojumos uz kalniem, ietverot lekcijas un praktiskus lidošanas uzdevumus. Gandrīz katru gadu dodamies uz Itālijas Alpiem un retāk uz Indijas Himalajiem.

Kvalifikācijas paaugstināšanas kursi SIV tiek organizēti vasarā Latvijā, Lietuvā vai Igaunijā virs kāda ezera vai ūdenskrātuves. Šajos kursos piloti trenējas imitēt un novērst dažādus bīstamus lidojuma režīmus un spārna sakļaušanos, izmetot izpletni un apgūstot dažus akrobātikas elementus virs ūdens.

Kas ir klubs?

Klubs ir sabiedrība, kurā visiem pilotiem ir vienādas tiesības un iespējas. Kluba piloti kopīgi lemj, kur un kad notiks kluba lidojumi, kā arī plāno izbraucienus uz kalniem – gan to galamērķus, gan ilgumu. Klubam ir savas tradīcijas, noteikumi un ikgadējā biedra maksa.

Made by kalichava